Dzięki twórczości Paula Cézanne’a malarstwo dokonało gargantuicznego kroku ze sztuki nowożytnej do nowoczesnej. Jego dokonania przygotowały grunt pod XX-wieczne style i nurty. Bez Cézanne’a nie byłoby Picassa, figuracji i polskich kapistów.

Dom wisielca
Paul Cezanne, Dom wisielca

Dlaczego to akurat on jest uważany za pomost między sztuką XIX i XX wieku? Czy nie byłoby innego artysty, który wykonał salto mortale na dotychczasowym dorobku malarstwa i jego poetyce? Z pewnością tuż przed Cézannem, jak i po nim pojawiło się wielu malarzy, którzy odmienili sposób ekspresji, ale to właśnie Cézanne sformułował zasady współczesnej awangardy i autonomii sztuki.

Malowanie z natury

Morderstwo (wczesny obraz)
Morderstwo (wczesny obraz)

Paul Cézanne urodził się 19 stycznia 1839 roku w niewielkim francuskim mieście Aix-en-Provence. Po przeprowadzce do Paryża zapoznał się malarstwem impresjonistycznym. Jego wielkim mentorem i nauczycielem był Camille Pissarro, dzięki któremu Cézanne rozjaśnił swoją paletę, nadał obrazom lekkości, gdyż na początku tworzył ciemne, romantyczne kompozycje z grubą warstwą farby nakładanej szpachlą. Doświadczony Pissarro pokazał młodemu malarzowi, w jaki sposób uchwycić przemijające stany natury i własnych emocji. To on zainspirował Cézanne’a do tworzenia w plenerze i wykorzystania światła oraz koloru do modelunku. Dwuletni okres pracy z Pissarro zaowocował ważnymi odkryciami. Od tej pory Cézanne malował tylko z natury, co rozumiał nie jako odtwarzanie, kopiowanie obiektów, ale przedstawianie własnych doznań. Impresjonistyczne zafascynowanie pracą nie w atelier, a na otwartej przestrzeni srogo go kosztowało, gdyż podczas takiej sesji zaziębił się i zachorował. W tym roku 22 października będziemy obchodzić 110 rocznicę śmierci Paula Cézanne’a.

Świat to tylko kule, walce i stożki

Wielkie kąpiące się
Wielkie kąpiące się

W jaki sposób nastąpiło przejście z impresjonizmu do stworzonego przez Cezanne’a postimpresjonizmu? Przede wszystkim autor Wielkich kąpiących się docenił kolor, plamy barwne równie dobrze mogą wydobywać obiekty co kreska. Zamiast wstępnego rysunku od razu nakładał akcenty barwne. Stąd bierze się także tendencja do przedstawiania skrótowego, upraszczającego kształty. W końcu artysta zaczął wydobywać z przedmiotów ich esencję, czyli barwę i bryłę. To z kolei poprowadziło go do stwierdzenia, że w naturze występują tylko trzy kształty: kula, walec i stożek.

Tezy głoszone przez malarza przejęli jego naśladowcy i twórcy kubizmu, czyli Pablo Picasso i Henri Matisse, który uznał Cezanne’a za ojca wszystkich malarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *