Są takie obrazy, malarskie motywy, od których z jakiegoś powodu nie możemy się opędzić. Atakują nas ze wszystkich stron – z gadżetów, akcesoriów, koszulek, tanich obrazków czy grafik. Choć trudno odmawiać im artyzmu, powielane po stokroć nabierają posmaku kiczu. Z niczym bowiem przesadzać nie można. Taka kariera spotkała słynną Giocondę, taki też los spotkał fragment obrazu Rafaela Santi, przedstawiający parkę zamyślonych cherubinów.

Dwa prześliczne, choć raczej bezpłciowe aniołki powstały w XVI wieku. W XXI zaś chyba ciągle nie jest nam ich mało. Wiele osób jednak zapomina, iż te skrzydlate, niebiańskie istoty są nie tyle samodzielnym obrazem, co jedynie fragmentem większej całości. Dużo, dużo większej całości.

Obraz Madonna Sykstyńska to jedno z najwybitniejszych dzieł Rafaela Santiego. Podziwiany dziś w Galerii Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie przedstawia centralną postać Matki Boskiej, dla której inspirację stanowiła niebiańsko piękna Rafaela Margherita Luti, zwana często La Fornarina. Na prawo od niej widnieje święta Barbara, patronka umierających, zaś po lewej stronie kompozycji przedstawiony został święty Syktus o twarzy papieża Juliusza II – wedle pewnych teorii pierwotną funkcją obrazu miało być zdobienie grobowca zmarłego w 1513 papieża. Pod tą trójcą widnieją zaś wspomniane aniołki. Zadumane i jakby nieobecne, utrzymują kontakt wzrokowy jedynie z św. Barbarą.

To monumentalna kompozycja nie pozbawiona jest jednak lekkości i delikatności, którą zyskuje dzięki powiewającemu wiatrowi oraz delikatności i niebywałej urodzie postaci kobiecych oraz cherubinów. Rafael Santi w adoracji Madonny stworzył scenę boską – z boskim przepychem i zadumą – choć to właśnie ludzkie oblicze stworzonych przez niego wizerunków wydaje się robić na nas największe wrażenie.

I może w tym tkwi tajemnica popularności aniołków Rafaela? Choć należą do świata niebios, w ich oczach widzimy całą słodycz niewinnego dzieciństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *