Nowoczesne technologie coraz śmielej wkraczają w świat sztuki. Para kolekcjonerów, George i Ilone Kremer, wsparci przez architekta Johana van Lieropema, dyrektora Libeskind Studio zdecydowali się stworzyć niezwykłe wirtualne muzeum, w którym prezentowane będą najwybitniejsze dzieła flamandzkich i holenderskich mistrzów.

Chodzi o niezwykły projekt cyfrowego muzeum, w którym osoby posiadające sprzęt pozwalający na wykorzystywanie technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), będą mieć szanse podziwiać obrazy takich malarzy jak Rembrandt van Rijn, Hendrick ter Brugghen, Frans Hals, Gerard Dou czy Pieter de Hooch. A to tylko fragment bogatej kolekcji amsterdamskiej pary, która zdecydowała się miłośnikom sztuki dać szansę na pokochanie obrazów tak, jak i oni kochają. Cyfrowe muzeum zgromadzi także eksponaty, które na co dzień podziwiać można w największych galeriach sztuki świata: amsterdamskim Rijksmuseum, Mauritshuis w Hadze czy Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie.

Za kwestie techniczne w projekcie odpowiadać będzie syn Kremerów, Joël, który prowadził firmę konsultingową zajmującą się nowoczesnymi technologiami. Jak zapowiadają pomysłodawcy projektu, każdy obraz eksponowany w muzeum został dokładnie i szczegółowo sfotografowany – na jedno płótno przypada nawet 3,5 tysiąca zdjęć! Tylko wtedy możliwe jest bowiem ukazanie wszystkich szczegółów – zdecydowanie więcej niż da się objąć nieuzbrojonym okiem. Co więcej, podziwiać będziemy nie tylko same obrazy, ale też ramy, które zostały uwiecznione w technice 3D.

Można publikować katalogi, aranżować wystawy, zbudować własne muzeum, ale nawet wtedy dane dzieło sztuki będzie można oglądać wyłącznie w jednym miejscu – opowiadał niedawno George Kremer, tłumacząc skąd pomysł na cyfrowe muzeum. Jak twierdzą kolekcjonerzy, od lat towarzyszy im frustracja wynikająca z wolnego tempa prac prowadzących do udostępnienia publicznie kolekcji.

Projekt został po raz pierwszy pokazany na październikowej Cornerstone Academy for Social Action w Nowym Jorku. Aplikacja pozwalająca na „wejście” do muzeum zostanie udostępniona na początku 2018 roku. Aby podziwiać obrazy, poza smartfonem obsługującym platformę Google Daydream niezbędne będzie posiadanie także odpowiednich masek do VR.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *